A növényvilágból is sok szimbólum származik, mint például a szőlőtő a megváltottaknak szóló ígéretet, a Krisztushoz való tartozást, a pálma a vértanúk győzelm ét jelentette.


Életfa

Ültetett az Úr Isten egy kertet Édenben, keleten, és ott helyezte el az embert, akit formált. Sarjasztott az Úr Isten a termőföldből mindenféle fát, szemre kívánatost és eledelre jót; az élet fáját is a kert közepén, meg a jó és rossz tudásának fáját" (I.M óz.2:8-9). Az életfát a bibliai teremtéstörténet itt említi először, azonban a fa, legyen az bárm ilyen, a keresztyén valláson kívül széles körben elterjedt szimbólum: az évenként megújuló levelek a halálra és az újjászületésre utalnak. A fa alakja a földbe lenyúló gyökerekkel és az ég felé nyúló koronával jelképe lehet a föld és az ég kapcsolatának.

Almafa

Sok fejtörést okozott az írásmagyarázóknak, hogy a "tudás fája" miféle fa lehetett. A korai keresztyénségben sokan a fügefára gondoltak, mert Ádám és Éva a bűneset után fügefalevelekből összefűzött "ruhát" készített magának (I.M óz.3:7), azonban később az almafa-elképzelés került előtérbe. Molnár János neves jezsuita író egyik 1760- ban megjelent művében a fügefát szintén kétségbe vonja, mert szerinte "annak a fának, melly miatt megesett szegény atyánk ti. Ádám T. B. - még a levelétől is irtózott a bűn után. Mások almafának mondják, de hiába, erre bizonyoson semmit sem mondhatunk." Valóban, a Biblia nem tájékoztat a tudás fájának minéműségéről, tény viszont, hogy a keresztyén egyházművészet általában az almafa alatt ábrázolja Ádám ot és Évát, sőt az "ádám csutka", a férfi gégefője kifejezés is erre utal, hiszen a fügének nines csutkája.

Pálmafa

Máig élő szimbólum a pálma vagy pálmaág mint diadalmi jelvény, lásd: Kisfaludi Strobl Zsigmond 1945-ben készített Felszabadulási emlékművét a Gellért-hegy tetején. A pálmafát a Földközi-tenger térségében sok ezer éve használták a győzelem jeleként. Az ókori építészetből ismeretes a "pálm aoszlop", ez a tipikus egyiptomi oszlopfajta, amelynek törzse hengeres, kehely alakú fejezetét szalaggal összefogott, felül széthajtó pálmalevelek díszítik. Ezékiel látomásaiban a mennyei Jeruzsálem templomának minden pillére pálmadíszekkel van ábrázolva (Ez.40. rész). Jézust pálmaágakkal fogadták a jeruzsálemi bevonulásakor (Jn.l2:12). Megjelenik a pálma mint az élet fája a Paradicsomban, Krisztus és a vértanúk örök győzelmének jeleként, akik a Bárány előtt fehér ruhában álltak, kezükben pálmaágat tartva (Jel.7:9).

Rozetta

M agyarul rózsácskát jelent ez a francia eredetű szó, vagyis a rózsával hozható kapcsolatba. Az antik m űvészetben a rózsa jelképezte a szépséget, a szerelmet, az illatával a hitvesi szeretet szim bólum a volt, de jelképezte a tavaszt és a nyarat is. A keresztyénség első századaiban pogány kultusza m iatt—Vénusz és A phrodité, a szépség és az érzékiség istennőinek virágjaként tisz te lté k -a z egyház eltiltotta a term esztését. Később előfordul a rózsa a paradicsomi virágok között, a piros rózsa a m ártírok vérére emlékeztet, az öt rózsa Jézus Krisztus öt sebére. Az Énekek éneke 2:1-ben "Sáron rózsájáról" olvasunk, az új fordítás szerint azonban ez a virág nárcisz. A középkorban vált Szűz M ária jelképévé a rózsa, innen kapta a nevét a rózsafüzér. 

Kalász és szőlőtő 

Együtt ismertetjük a két szimbólumot, mert szinte kivétel nélkül együtt alkalmazták, ábrázolták a kalászt és a szőlőfürtöt. Az ókorban a termőföld istenasszonyának, a görög Démétérnek, a római Ceresnek a jelvénye volt a búzakalász és a gyümölcsköteg a bőségszaruval. A Bibliában József történetében, illetve a fáraó álmában bukkan fel először a kalász jelképesen, vagyis a hét sovány kalász elnyeli a hét szép kalászt, és ezzel József az egyiptomi hét szűk esztendőt jósolta meg (I.M óz.41. rész). A református szimbolikában a kalász az úrvacsorai kenyeret ábrázolja, de jelenti a feltámadást is, mert a romlandóságra elvetett magból új élet fakad (I.Kor. 15:42); és átvitt értelemben jelentheti a kalász a jó magot termő, Isten igéjére helyesen figyelő embert, aki az utolsó ítéletkor a mennybe, a konkoly pedig az örök tűzre kerül (Mt. 13:37-42). 

 Szomorúfűz 

Évezredekkel korábban az ún. "gyászfák" között az első helyet a ciprusfa egyik fajtája, a "szomorú ciprus", latinul: "Cupressus funebris" foglalta el. A róm aiak a Keletről származó ciprusfából koporsót készítettek, és sötét színe m iatt ez a fa a gyász, a szomorúság jelképe lett. A ugustus császár idejében a halottak oltárai és máglyái a ciprusfa ágaival voltak feldíszítve. A régi magyar hím zésbe a török mustrakincsből került át a ciprusfamotívum a szegfűvel, a gránátalm ával együtt. A XVII. századi úrasztali abroszokon bukkan fel a ciprusfa színes selyemmel, keresztszemes technikával hímezve, mint például a tömöri és az anarcsi eklézsiák terítőin. 

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el
Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.