Az állatokra vonatkozó szimbólumokról már a Kr. u. II. századból vannak adataink, mert egy magát Physiologosnak, természetbúvárnak nevező görög szerző az Alexandriában keletkezett bibliai és természettudományos munkákra hivatkozva részben létező, részben képzeletbeli állatok - oroszlán, sas, pelikán, főnix, egyszarvú - tulaj donságait és a velük kapcsolatos vallási szimbólumokat sorolja fel. Physiologos művét a Kr. u. V. században "Bestiarium " - állattan - címmel latinra, majd rendkívüli népszerűsége miatt később számos keleti és európai nyelvre lefordították. Ezt a könyvecskét használták fel a szimbólumokkal foglalkozó keresztyén szerzők, sőt a tém át Leonardo da Vinci is feldolgozta az 1500-as évek elején. Physiologos — vagy latinosan Physiologus - állatszimbolikájának hatása a középkori költészetben, festészetben és építészetben, a gótikus templomok díszítményeiben szintén megmutatkozik.
Hal
Az őskeresztyénség egyik legrégibb jelképe a hal. Jézus az első tanítványait, akik korábban halászok voltak, azért hívta el, hogy "em berhalászok" legyenek, ezért a m egkeresztelt híveket a halakhoz hasonlították. Jézus a kapernaumi zsinagóga számára olyan ezüstpénzzel fizette a tem plom adót, am elyet Péterrel egy hal szájából v étetett ki (Mt. 17:27)

Pelikán
Legendás madár a pelikán - régi nevén "publikán" - , magyarul: gödény, m ert évszázadokkal ezelőtt azt hitték róla, hogy saját vérével táplálja fiókáit. E vélekedés bizonyára abból a megfigyelésből adódott, hogy a pelikánfiókák anyjuk csőrének tágulékony bőrhártyazacskójából eszik ki a félig megemésztett és a begyből visszaöklendezett maradványokat vagy az éppen csak lenyelt halakat. Ez egy utalás arra, hogy Jézus a saját vérét adta értünk.

Isten báránya
Nem sokkal az Egyiptomból való kivonulás előtt Isten Mózes által azt parancsolta Izrael népének, hogy minden család vágjon le egy bárányt vagy kecskét, a vérével hintsék meg az ajtó szemöldökfáját, hogy abba a házba az öldöklő angyal, aki elpusztítja az egyiptom beli elsőszülötteket, ne menjen be. A húst süssék meg, és mind fogyasszák el (II.M óz.12). Izrael történetében ettől kezdve az emlékezés napja lett a "páska vacsora", a bárány feláldozásának, a szabadulásnak ünnepe. Az Ú jszövetségben az Isten előtti áldozat jelképévé vált Jézus Krisztus, akire Keresztelő János így mutatott rá: "íme, az Isten Báránya, aki hordozza a világ bűnét!" (Jn.l:29).

Unikornis
Mesebeli állat az unicornis, magyarul: egyszarvú, de ettől függetlenül ezt a lóhoz hasonló, homlokán egy sima vagy spirális szarvat viselő kecses testű állatot Physiologus annyira létezőnek tartotta, hogy leírta az unikornis befogásának módját. Ehhez nem volt szükség semmiféle csapdára, vadászfortélyra, mert csupán egy szüzet kellett szépen kiöltöztetve arra az útszélre ültetni, ahol az unikornis járni szokott. Az állat a szűz ölébe ugrott, és ettől kezdve csak neki engedelmeskedett, követte mindenhová, de leginkább a király udvarába. Az antik szerzők szerint az unikornis Indiában él. Abból következően, hogy a Bibliában is megtaláljuk az egyszarvút, a 92. zsoltár 11. versében olvassuk: "magasra növeszted az én szarvamat, mint az egyszarvúét", a kései középkorban hittek a létezésében, így lett az unikornis Jézus Krisztus, Szűz Mária, vagyis az ártatlanság, a szűziesség szimbóluma.

Galamb
Bőd Péter a "leksilcon"-ában ezt írja: "A galamb szelíd, tiszta, társához hűséges, tsalárdságot nem tudó állat, melylyet meg-is áldoztak régen Istennek. Ábrázolja I. a K ristust, a mennyiben az Istennek bémutattatott bűnért való és hála áldozatul. II. Az eklesiát, minthogy tsalárdságot nem tudó állat. III. Minthogy a galamb az ablakok körül repeső állat, jegyzi a meg-térö pogányokat, kik nagy serénységgel mennek az eklésiába (Ésa.60:8). IV. Példája a szelidségnek, és jámborságnak-is (Mát. 10:16)."

Kakas
"Mire való a templomok tetején a kakas?" - teszi fel a kérdést Bőd Péter "Szent Hilarius" című művében: "Hogy m időn látják a bűnösök emlékezzenek-meg arról, hogy a kakas szóra a Kristust megtagadó Péter megtért; ők is térjenek meg s kegyelm et nyernek. A próféták és apostolok Írásokban gyönyörűséges kakas-szó ez: Serkenj-fel te ki aluszol és kelj-fel az halálból, és m eg-világosodik néked a Kristus."

Kígyó
A bűn történetéből eredően a kígyó a csábítás, a gonosz, az ördög szimbóluma. A római katolikus felfogás Istennek a kígyó megátkozásakor elhangzó, s az asszonyra utaló szavait (I.Móz.3:15) Szűz Máriára vonatkoztatja, hogy ti. Ő győzedelm eskedik a kígyó fölött, a Bibliában azonban kifejezetten az "asszony utódjá"-ról van szó, vagyis Jézus Krisztusról; tehát Ő tapos a kígyó fejére, hogy megsemmisítse azt és vele együtt az általa felidézett bűn átkát és a halál hatalmát.
